Turpeen monipuolinen käyttö on turvattava

Julkaistu:

Hallitus päätti viime syksynä energiaturveveron korottamisesta, jonka seurauksena energiamarkkina on mennyt sekaisin. Monet energiayhtiöt käynnistivät puupolttoaineiden maahantuonnin. Alkuvuoden pakkaskaudet ovat kiihdyttäneet keskustelua aiheen ympärillä erityisesti Suomen energiaomavaraisuuden näkökulmasta. Miten Suomi lämpiää tulevaisuudessa?

Kokoomuksen mielestä hallituksen toiminnassa ei ole järkeä. Poukkoilevan päätöksenteon sijaan nyt on nopeasti löydettävä ratkaisut, joilla energiaturpeen saatavuus turvataan sitä polttoaineena käyttäviin kattilalaitoksiin. Asia on myös huoltovarmuuden näkökulmasta tärkeä.

Tehtävä on muodostumassa hankalaksi, sillä monet turveyrittäjät ovat hallituksen ratkaisujen vuoksi lyömässä kintaita tiskiin. Ei ole ihme, että somen keskustelupalstoilla puuhataan mielenilmauksia alan puolesta ja alueilla perustetaan erityisiä turvenyrkkejä ratkaisemaan haasteita. Yrittäjät ovat ahdingossa.

Suomalainen turve on muutakin kuin pelkkä energiatuotannon raaka-aine. Turpeella on merkittävä rooli eläinten hyvinvoinnissa kuiviketurpeena. Turve on tutkitusti terveellistä ja parantaa esimerkiksi satakuntalaisilla broileritiloilla eläinten hyvinvointia. Turvetta tarvitaan myös erilaisissa kasvualustoissa. Suomalaisten vihannesten, kuten kurkun ja tomaatin erinomainen maku lähtee maasta, jossa se kasvaa.

Turpeen säilyttäminen taloudellisesti kannattavana monipuolisena raaka-aineena on hallituksen toimien jälkeen haastavaa, sillä kasvu- ja kuiviketurpeeksi käytetään Suomessa yleensä tuotantoalueiden pintaosia. Nyt hyljeksittyä ja energiatuotannossa käytettävää ”mustaa turvetta” otetaan syvemmältä. Jos mustaa turvetta ei jatkossa nosteta samassa mittakaavassa, myös pintaturpeen tuotanto tulee taloudellisesti kannattamattomaksi.

Kokoomus pitää tärkeänä ratkaisun löytämistä siihen, että turpeen saatavuus edellä mainittuihin käyttökohteisiin ja huoltovarmuuden ylläpitämiseksi turvataan myös jatkossa.

Tämän vuoksi kokoomus pitää tärkeänä ratkaisun löytämistä siihen, että turpeen saatavuus edellä mainittuihin käyttökohteisiin ja huoltovarmuuden ylläpitämiseksi turvataan myös jatkossa. On varmistettava tuotannon taso, joka tulee säilyttää. Nykyisten käyttökohteiden lisäksi turpeessa on potentiaalia raaka-aineeksi myös korkeamman jalostusasteen tuotteisiin, kuten aktiivihiileen. Ehkä jonain päivänä sellainen tehdas on myös Satakunnassa?

Eduskuntaryhmämme on viimeisimmässä vaihtoehtobudjetissaan nostanut esille turpeen monipuoliset käyttömuodot. Vaikka Suomen energiapolitiikka ja sen rakenteet muuttuvat, pitää politiikkatoimien olla ennustettavia ja pitkäjänteisiä. Hallittu muutos edellyttää myös yhteiskunnan tukitoimia. Nyt suunta on epäselvä monille kansalaisille.

Maan hallituksen tekemät energiapolitiikan toimet ovat johtaneet ulkomaisen puupolttoaineen kasvavaan maahantuontiin. Talonpoikaisjärjen näkökulmasta on tarpeellista huolehtia kotimaisen energian saatavuudesta kaikissa olosuhteissa. Satakunnassa se merkitsee työtä ja toimeentuloa yrittäjille.

Janne Sankelo
kansanedustaja (kok.)
Kokoomuksen maaseutupolitiikan verkoston puheenjohtaja

Lisää julkaisuja

22.5.2021

Laadukkaat kuntavaaliehdokkaamme

Käy tutustumassa erinomaisiin kuntavaaliehdokkaisiimme.

1.3.2021

Kankaanpään Kokoomuksen valtuustoaloite: Etelä-Karjalan malli käyttöön lainvastaisiin tekoihin puuttumiseksi kouluissa ja nuorisotoimessa.

Kankaanpään pitäisi olla maailman paras kasvupaikka lapselle. Kaikille se ei sitä valitettavasti vielä ole. Kiusaaminen on sitkeä ongelma, joka pesii

14.2.2021

Kierrätys Kankaanpäässä

Kankaanpään kierrätyskeskus avattiin syksyllä uudistettuna pitkän odotuksen jälkeen. Tilat remontoitiin, pihan sadevesiviemäröinnit korjattiin, takapiha asfaltoitiin. Remontti oli kallis, mutta siihen ei käytetty veroeuroja vaan Pohjois-Satakunnan jätteidenkäsittely Oy teetti työt ekomaksuina kerätyillä varoilla. Jäteyhtiö myös maksaa korvausta Valtti-työpajalle, joka hoitaa toimintaa.